Gebrek of gesprek

Je hebt samen met de liefde van je leven je droomhuis gekocht, toen je het huis kocht was jullie paleisje mooi gepresenteerd tot het perfecte plaatje. Nu is je woning helemaal leeg en kaal en zie je toch dat je er best wel wat energie in moet steken om er toch weer jullie gedroomde paleisje van te maken. Uiteraard was je hiervoor gewaarschuwd door alle coaches uit je vriendengroep en familie die ook allemaal weleens een huis hadden gekocht, maar toch kan het dan nog weleens tegenvallen.

Verborgen gebrek

Maar wat als er echt zaken kapot zijn of niet naar behoren werken? Of je haalt een muurtje weg en van wat je daarachter aantreft schieten de tranen in je ogen? Wat kun je dan doen? In de praktijk worden mensen vaak boos omdat ze hierover niet zijn geïnformeerd door de verkoper en makelaar. Ook komen nu de coaches vaak weer in aktie en roepen langs de lijn; dit is een verborgen gebrek dit moet je  verhalen op de verkoper, bel de makelaar maar. 

Maar is het wel zo simpel en wat is nu een verborgen gebrek? Wat zijn nu de rechten en plichten van verkoper en koper?

De verkoper heeft een mededelingsplicht, dit houdt in dat de verkoper alle gebreken waar ze vanaf weten moeten melden in de daarvoor bestemde informatielijst.

De koper heeft onderzoeksplicht, dit houdt in dat de koper alle mogelijkheden moet benutten om degelijk onderzoek te doen in de woning. Een aankoopmakelaar en/of een bouwkundige keuring geeft nog meer zekerheid voor jou als koper.

Gesprek
Je hebt zaken geconstateerd waar je van baalt, waar je niet op had gerekend en wat je wel opgelost wil zien alvorens je de woning betrekt. Je coaches roepen klaag ze aan! Dit is een natuurlijke reactie want je coaches geven om je en willen je beschermen. Alleen in de praktijk merken wij heel vaak dat een offensieve houding averechts werkt bij verkopers en deze zich vaak voelen aangevallen. Het is lange tijd hun thuis geweest en daar was niks mis mee! Ook dit is een natuurlijke reactie uiteraard.

Ons advies is altijd inventariseer eerst het probleem goed ( in samenwerking met een specialist) en kijk daarna wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn. In de praktijk blijkt vaak dat het gebrek, qua kosten, meevalt en lost het vaak zichzelf al op. Is dit niet zo dan adviseren wij om met de verkopers te bellen om het probleem voor te leggen en te vragen naar hun mening en of ze bekend waren met het probleem.  Gelukkig maken wij in de praktijk vaak mee dat er in deze fase zaken onderling en op een vriendelijke manier opgelost kunnen worden. Soms spelen wij hierin een bemiddelende rol maar meestal komen kopers en verkopers er samen het beste uit.  

Juridisch
Als je hebt geprobeerd  om het in overleg op te lossen maar dat is niet gelukt, wat is dan de regelgeving? En wat voor rechten heb je dan nog als koper om zaken te gaan verhalen op verkoper?

De regelgeving hierin is als volgt; je moet als koper aan kunnen tonen dat de verkoper bekend was met het gebrek en dus de meldingsplicht heeft geschonden. Tenzij het geen ernstig gebrek is.

Ernstig gebrek
Je mag als koper verwachten dat de woning de eigenschappen heeft die nodig zijn voor normaal gebruik (wonen). De constructie van het huis mag bijvoorbeeld niet aangetast zijn. Het maakt dan niet uit of de verkoper ervan wist of niet. Jij moet alleen wel aan je onderzoeksplicht hebben voldaan. Ook kunnen zaken worden uitgesloten door bijvoorbeeld een ouderdomsclausule*(klik 
hier voor onze begrippenlijst).

Voorkomen
Uiteraard is voorkomen altijd beter dan genezen. De makelaar moet dus zorgen dat de problemen, of de te verwachte problemen, goed in kaart zijn gebracht door verkoper of een eventuele op voorhand opgestelde bouwtechnische keuring. En ook als koper kun je natuurlijk bij twijfel een bouwkundige keuring laten uitvoeren en/of een aankoopmakelaar inschakelen om onaangename verrassingen te voorkomen.

Laatste nieuws

Recent bekeken